2012-10-02

Mammor och barn är rättslösa i Papparättshaveristernas Sverigearabien

Är du mamma? Tror du att svenska myndigheter ser till barns bästa i landet Sverige? Tänk om!

Nej, detta är inte science fiction - det är svenska myndigheter som agerar på det mest horribla sätt mot barn och deras mammor, till våldsamma pappors fördel. Jag har nu hört talas om så många liknande fall av galna vårdnadstvister, att jag börjar bli deprimerad.

Läs Eva-Britt Dahlströms inlägg och Monica Dahlström-Lannes artikel. Ta det på blodigt allvar! Detta ÄR verkligheten för många mammor och barn i Sverige, år 2012!

En rättsröta av sällan skådat slag i Sverigearabien.

"Lilla Haddile riskerar utvisning. Men det gör också andra barn i Sverige, som tre syskon som nu ska förflyttas 100 mil till en våldsdömd pappa som enligt domstolen ”i nuläget är en okänd person som det dessutom finns anledning att vara rädd för. Alltså från trygghet till kaos och skräck.

Tingsrätten anser att mamman ”bär skulden till” att barnen inte har någon fungerande kontakt med pappan. Anledningen är att mor och barn levt under skyddad identitet, just på grund av pappans våld. Nu har mamman förlorat hela vårdnaden. Inte på grund av att hon är olämplig, utan för att hon misshandlats av barnens far vid sex tillfällen. För dessa brott är pappan dömd till fängelse i både tingsrätt och hovrätt och dömd att betala skadestånd till barnen som bevittnat våldet mot mamman."

"Även vid bedömningen av om en överflyttning av vårdnaden skall ske måste alltid det som är bäst för barnet väga tyngst. För ett barn som har rotat sig på ett ställe och i ett socialt sammanhang kan det vara bäst att få stanna kvar där även om anknytningen uppkommit på grund av illojalt beteende från en förälder.

Barnen har bott med mamman på hemlig ort sedan sju månaders ålder. Flickan, nyss fyllda sex år, har bott med henne på den hemliga orten allt sedan hon var två år och fem månader. För dem måste pappan i nuläget vara en okänd person som det dessutom finns anledning att vara rädd för. Av vårdnadsutredningen framgår inte annat än att mamman har en god omsorgsförmåga om barnen.

Tingsrätten ser en uppbar risk att barnens tillvaro med denna ordning, att utan fog leva gömda och omgärdade av restriktioner, kommer att medföra en oacceptabel inskränkning i deras rätt till framtida egna relationer och nätverk. Mot denna bakgrund är det tingsrättens uppfattning att det är bäst för barnen att pappan tillerkänns ensam vårdnad om dem trots de avsevärda omställningsproblem som kan förväntas uppstå.”"

Mer om svensk rättsröta mot barn:
http://noboytoy.blogspot.se/2011/06/utsatt-for-papparattsrorelsen-och-pas.html
http://noboytoy.blogspot.se/2011/06/stackars-barn-i-sverige.html
http://noboytoy.blogspot.se/2010/12/advokat-kraver-vittnen-till-sexbrott.html
http://noboytoy.blogspot.se/2010/11/mer-om-pas-och-gardner.html
http://noboytoy.blogspot.se/2012/03/pedofilpappa-fick-umgangesratt.html
http://noboytoy.blogspot.se/2012/03/rattslosa-barn.html
http://noboytoy.blogspot.se/2012/03/rattsvasende-och-media-morkar.html
http://noboytoy.blogspot.se/2011/11/hej-alla-antifeminina-man.html
http://noboytoy.blogspot.se/2011/06/undrar-vem-som-ljuger.html
http://noboytoy.blogspot.se/2012/07/mordare-ansvarar-for-barnen.html
http://noboytoy.blogspot.se/2012/06/laglig-tecknad-pedofilporr.html

Läs mer om rättsrötan, PAS och Papparättshaveristerna hos Sanningen om Papparättsrörelsen.

Höll på att glömma... läs också Mammornas blogg.


12 kommentarer:

  1. Så länge vi har barnets bästa som enda riktlinje i lagen blir det möjligt med den här sortens subjektiva värderingar.
    Vi har nämligen också ett rättsväsende som helt saknar utbildning om barn och barns behov och vi har också personer som sitter och dömer som har egna intressen.
    Det här drabbar de enskilda barnen och deras mammor väldigt hårt och vi har en regering som inte vill införa barnkonventionen som lag. De borgerliga partierna har ju som bekant konsekvent röstat emot införandet av lagar som gagnar utsatta och behövande.

    /Tittarstorm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har vi problemet. Sveriges myndigheter har INTE barns bästa för ögonen. De har mäns och pappors bästa, för ögonen.

      Jag tror inte ett dugg på att det handlar om okunskap. Detta förfarande passar mycket väl in i den övriga manliga, antifeministiska agendan, som drivs över hela världen för närvarande - tex att inskränka aborträtten för kvinnor och döma kvinnor till fängelse om de gör abort, frånta kvinnor prevmedel, inte döma några kvinnomisshandlare till straff, inte döma några våldtäktsmän till straff, ifrågasätta skilsmässorna och avsätta pengar för att förhindra dem, lobba för "mer sex", lobba för bröllop och äktenskap, verka mot feminism och kvinnors rättigheter på alla sätt antifeministiska maktmän kan.

      Det kokar ner till det gamla vanliga - mannens kontroll över kvinnan. Det handlar inte om barnen.

      Radera
    2. Visst är det så!
      Men om det inte handlar om okunskap så skulle det i så fall handla om ren och skär beräknade illvilja och kan jag inte tro.
      Jag menar att det är okunskap om kvinnors villkor och dessutom en ovilja att ta in fakta om dessa villkor.
      Trots forskning, statistik, information, artiklar i media, kvinnors egna berättelser så utgår män och många kvinnor från den manliga normen och ser världen uteslutande med manliga glasögon.
      Vi är alla så fast i de normerna så det krävs kunskap för att förstå dem. Vill man inta ta till sig kunskapen så kommer man aldrig förstå och då kan man fortsätta vara förvånad och se kvinnor som konsga hysterikor. Kvinnor behöver uppfostran, de behöver korrigeras, de behöver en fast hand som styr dem i tillvarons labyrint. Det har män alltid gett som skäl till sitt förtryck av kvinnor. Kvinnor blir infantiliserade.

      Men någon barnkunskap har man inte inom rättsväsendet. Det ingår inte i utbildningen.

      /Tittarstorm

      Radera
    3. Jag hoppas att du har rätt, TS men jag ser jävligt mycket illvilja från manligt håll..

      Radera
    4. Du kan ha rätt. Det kan vara jag som inte vill se att det grundas i ren illvilja.
      För den finns ju naturligtvis den också, det ser vi ju tydligt.
      Men jag ser också en stor portion omedvetenhet och en förvåning när man påtalar deras beteende.

      Som exempel kan jag nämna när jag vid ett tillfälle deltog i en diskussionsgrupp där alla var obekanta för varandra. Vi var ca 10 pers sim skulle tycka till i en fråga och könsfördelningen var jämn.
      Jag tog sats redan från början och drog efter andan för att säga min åsikt men snabbt var en man framme och tog ordet. Jag gjorde om min manöver, men lika snabbt var en annan man framme och tog ordet.
      Sådär höll det på en stund och ingen av andra kvinnorna verkade heller reagera.
      Jag gav upp mina försök att tränga mig in men så snart herrarna var klara med sina utläggningar så sa jag att det var svårt att komma in i diskussionen som kvinna trots flera försök, eftersom männen tagit så mycket plats.
      Jag kan säga att det blev tyst på dem en stund och att det blev liksom startskottet för även de andra kvinnorna att framföra det de ville säga.
      Resten av diskussionen blev mer balanserad.
      Men dessa män såg lite skamsna ut. Jag tror att de är bara så vana att få låta mycket och ta allt utrymme så de reagerar inte själva. Inte heller kvinnorna reagerar.
      Kanske var det någon man i sällskapet som gnisslade tänder över mitt uttalande men jag tror inte alla gjorde det.

      /Tittarstorm

      Radera
    5. TS: om någon tar upp ett problem med mig så är det första jag gör, att lyssna och försöka förstå, eventuellt ge förslag till en lösning. Jag viftar inte bara bort människan, utan att ens lyssna och försöka sätta mig in i vederbörandes situation med "argument" som att människan inte vet vad hen talar om, att hen inbillar sig och minst av allt, försöker jag göra mig själv till ett offer och utmåla mig som att jag minsann har det mycket värre.

      Så gör nämligen män när kvinnor tar upp tydliga orättvisor som drabbar kvinnor i mansvärlden. De vill inte ens höra kvinnor tala och tystar dem så gott det går. Det anser jag är ren och skär ovilja. Att inte ens lyssna och åtminstone försöka sätta sig in i en annan människas situation och istället göra allt för att sopa undan problemen - då är man både illvillig, egoistisk och självcentrerad.

      Läste en studie om det du nämner på nån feministblogg för länge sedan. En grupp kvinnor och män samtalade. Männen hördes och talade 70% av tiden, kvinnor 30%. När samtalet var över, tyckte männen att kvinnorna hade fått för mycket utrymme och kvinnorna tyckte att männen och kvinnorna hade fått ungefär lika mycket utrymme. Det säger en del.

      Jag ser detsamma i fördelningen av hushållsarbetet, då män och kvinnor delar bostad. Män tycker att det är "jämnt" när de har diskat en gång, av tre. Kvinnor säger, när de har diskat två gånger av tre "jamen, han hjälper ju faktiskt till, han diskade igår."





      Radera
  2. Ensamstående mammor med barn har aldrig haft en starkare ställning i svenska samhället
    tidigare heller men tråkiga attityder och kränkningar och mobbning från samhället arbetsplatser ,förskola,skola ,social m.m fler instanser blir mer och tydligare.
    Bilden av normfamiljen har förstärkts kärnfamiljen ifrån den rikare delen medelklass är
    respekterad och fjäskad för av både regering och i det sociala livet .
    Utanförskapet för dessa ensamstående vars skara ökar och även fattigdom breder ut sig både för svenska och utlänska kvinnor och barn.
    Och ingen lyssnar längre på mödrar eller barn ingen det är tydligen inte ok längre ,myndigheterna kör ständigt över dessa svaga i samhället det verkar lättast så och politiskt korrekt .
    Det behövs så lite för att en ensamstående mamma idag ska mista sin familj sitt barn och överflytt till fader görs,dålig ekonomi ,inget jobb, sjukdom flyttm.m
    Mödrarna tar allt ansvar efter vårdnadstvister om umgänge m.m och står helt ensam utan att samhället tar ansvar alls av vad som händer efter domsbeslut vad det leder till många barn far mycket illa och alla ser på.
    Callinia Cold

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis, Callinia Cold!
      Ensamstående mammor, är idag den fattigaste gruppen i landet, läste jag någonstans.

      Det innebär att det inte är barnen, som våra maktmän tänker på, när de säger att de vill ge kärnfamiljer mer pengar. Maktmännen vill bara vurma för familjer, där en man ingår, tillsammans med en kvinna och gemensamma barn.

      Om det var barnen som samhället hade i åtanke, så skulle man ta alla skattepengar som läggs på kärnfamiljerna och ge dem till de ensamstående. I kärnfamiljerna finns TVÅ vuxna, med FYRA händer, ofta TVÅ inkomster och DUBBELT så mycket tid.

      Vårdnadstvisterna idag är inte många, totalt sett, men det är uppenbart att myndigheterna inte verkar för barnen, i de vt som drivs. Man verkar för pappor och män, som de mesta annat i vårt manssamhälle.

      Jag skrev om pappafjäsket här:
      http://noboytoy.blogspot.se/2012/03/pappa-fjask.html

      Radera
    2. Håller helt med om Callinia Colds beskrivning!
      Läget för ensamstående mammor har försämrats katastrofalt!
      Ekonomiskt har de det uruselt och socialt har de degraderats rejält. Vilket inte är konstigt med den förda politiken.
      Att det skulle bli sämre var lätt att se när borgarna fick regeringsmakten. Redan deras första åtgärder var sådana som skulle tysta pöbeln och få dem som hade arbeten fogliga.
      En väl uttänkt strategi. St vissa grupper far mer illa idag än tidigare var ingen olyckshändelse. Det var menat så.

      Men nu vill sossarna stärka ensastående mödrars ekonomi. Med sossarna så kommer de ensamstående mödrarna att bli smått förmögna. Man har föreslagit en höjning av underhållsbidraget med hela 50 kronor per barn och månad!
      Jo vi läste rätt, 50 hela kronor! Den första höjningen sedan 2005, om jag inte minns helt fel, och då höjde man med 100 kronor.
      Man kan undra vad de ensamstående mödrarna ska göra med alla de pengarna?
      Köpa 5 liter mjölk till i månaden?

      /Tittarstorm

      Radera
    3. TS: hela 50 KRONOR??! Stackars, stackars, arma, separerade pappor som tjänar ca 4500 kr mer än kvinnor per månad, betalar ca 25% av sina barns kostnad upp till 18 års ålder och nu kanske måste betala YTTERLIGARE 50 KRONOR I MÅNADEN för sina barn??

      Radera
  3. Do it like a dude
    En teatergrupp i GBG har gjort en föreställning om mansrättshaveristernas dravel.
    http://www.teatersmuts.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här verkar kul. Såg trailern. Hahah, gillar låren;)

      Radera