Bloggen är flyttad

BLOGGEN ÄR FLYTTAD HIT:
http://noboytoy.wordpress.com/

2012-03-11

Interaktiv Säkerhet styr hela internet

Jag kan inte låta bli att undra vad Pappy från Papparättsrörelsen fick ut av att anmäla och få bort min blogg från Bloggplatsen..? Ja, mer än att han ställde till med en del extrajobb för mig, då? Han måste ju ha förstått att jag bara skulle fortsätta blogga på ett annat ställe? Jag är i alla fall glad att jag bytte host, eftersom jag nu helt plötsligt har fått nästan dubbelt så många besökare i bloggen.

Tack så mycket Pappy, var det lika skönt för dig, som det är för mig?

Som ni vet, anmäldes också Livsbloggen och stängdes av och mycket troligt, låg anhängare till Papparättsrörelsen bakom också denna anmälan. Jag snokade lite i detta och fick reda på att Livsbloggens host, Blogg Esse AB:s "abuse-hantering" sköts av INTERAKTIV SÄKERHET i Varberg. Jag ställde därför frågan till Bloggplatsen om de också anlitar Interaktiv Säkerhet. Jag fick svaret att de inte gör det, men att "Interaktiv Säkerhet snart kontrollerar hela internet".

Jag har skrivit tidigare om det märkliga företaget Interaktiv Säkerhet och hur de censurerar svenska medborgares åsikter i våra tidningars kommentarsfält:
http://noboytoy.blogspot.com/2011/10/interaktiv-sakerhet.html

Jag påstår att Interaktiv Säkerhet i Varberg, de facto, kontrollerar hela Sveriges och snart hela Nordens internet. Jag skall bevisa det för er nu.

Interaktiv Säkerhet i Varberg modererar, i princip, Sveriges samtliga medier, bloggar och forum på internet, tex:

GP, DN, AB, Expressen, SVD, TV4, Dagens Industri, Dalarnas Tidningar, Sydsvenskan, Newsmill, Sveriges Radio, Kamratposten, Familjeliv, Hamsterpaj, Twingly, Bröllopstorget, Bilddagboken, Mötesplatsen, Lunarstorm, Sveriges Radio med flera, med flera. De kontrollerar också annonser, bloggar, bilder och filmer.  Dessutom modererar Interaktiv Säkerhet både norska, danska och finska medier, tex norska VG Nett, TV2 och norska Motesplassen:
http://www.dn.se/kultur-noje/foretag-i-varberg-anlitas-for-att-stada-bland-kommentarerna#
http://interaktivsakerhet.se/Default.aspx?tag=mediaCompanies

Från Interaktiv Säkerhets hemsida:
"Interaktiv Säkerhets vanligaste tjänster för medieaktörer är övervakning av artikelkommentarer, forum och bloggar, inklusive så kallade Twinglybloggar och bloggkommentarer. Även kontroll av bilder och filmer ingår i många av våra uppdrag."

"Att ha extra täta kontroller på artikelkommentarer är viktigt. Interaktiv Säkerhet skräddarsyr lösningar utifrån sajtens storlek och interaktivitet."

"Interaktiv Säkerhet är bildat av personer med lång erfarenhet från arbete på LunarStorm."

Här ser ni Interaktiv Säkerhets VD, Klas Karlsson, på bild:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4637151

Klas Karlsson säger:

"– På mediasidan gällande kommentarer och forum och så kan vi nog inte bli speciellt mycket större, säger Klas Karlsson vd för Interaktiv säkerhet."

Interaktiv Säkerhet är ett dotterbolag till Körberg Schottenius Partners AB och fördubblade sin omsättning mellan 2008 och 2009. I dagsläget har bolaget över 50 anställda, så jag inväntar med spänning bolagets årsredovisning och resultat för kalenderår 2011.

http://www.allabolag.se/5567150221/Interaktiv_Sakerhet_Norden_AB

I styrelsen för IS, sitter Johan Vilhelm Schottenius som är bror till Maria Schottenius, f.d kulturchef på Dagens Nyheter och Expressen och som är gift med Olle Svenning, ledarskribent på Aftonbladet. Maria Schottenius är född i Kalmar och det är till Kalmar och företaget Fojo, som Interaktiv Säkerhet skickar sina nya anställda, för en tvådagarsutbildning i pressetik. Fojo utbildar journalister över hela världen. Ingen av moderatorerna på IS, har en journalistisk utbildning, vilket har kritiserats av Journalistförbundet.

Fojo hamnade för övrigt i lite blåsväder för ett tag sedan:
http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/chefens_man_fick_fojo_uppdrag_foer_miljoner

Om man googlar på Interaktiv Säkerhet, så hittar man relativt många nätaktiva medborgare som skriver om hur de har censurerats i media, fått sina kommentarer anmälda och borttagna utan anledning, samt fått sina blogglänkar genom Twingly censurerade. Jag hade själv problem med att länka via Twingly för ett tag sedan, liksom Shedlight och Suspicio. Utöver detta har jag stängts av för kommentering i både AB, SVD och Svt Debatt, efter att ha fått hundratals kommentarer anmälda och borttagna av moderatorerna på IS. Interaktiv Säkerhet är också ansvariga för att ha censurerat Livsbloggen på felaktiga grunder.

Här är ett exempel på en bloggare som, liksom jag, har reagerat på den märkliga modereringen som IS utför över hela internet:
http://cornucopia.cornubot.se/2010/01/censur-ab-det-ar-vi-som-bestammer-pa.html

"Istället skall det handla om något få känner till. Nämligen Censur AB. Eller närmare bestämt det Varbergsbaserade företaget Interaktiv Säkerhet Norden AB, ett dotterbolag till Körberg Schottenius Partners AB. Jag låter det vara osagt om namnet Schottenius har något med DN:s kulturchef Maria Schottenius att göra eller om det är en slump. Bloggaren Johan Ingerö har en del att säga om kulturchefen Schottenius.

Det går att gräva runt bland engagemang och företagsägande hos VD och styrelse hos Interaktiv Säkerhet Norden AB och Körberg Schottenius Partners AB, och då hittar man t ex reklam- och PR-sfären
Körberg & Co i Varberg, men också styrelseengagemang i provinsialblaskan GP:s Stampen-sfär och även t ex modebolaget Björn Borg (?!). Listan av företag där man har styrelsemedlemmar hos Interaktiv Säkerhet eller Körberg Schottenius är mycket lång, så ovanstående kan ses som exempel.

Företaget Interaktiv Säkerhet Norden AB har iaf hand om censuren, förlåt modereringen, av kommentarer, forum och Twinglylänkar hos en lång rad aktörer."


"Det är trots allt valår i år, och det är i allra högsta grad en demokratifråga att hanteringen av det fria ordet hos dominerande svensk Internetmedia är koncentrerat till en enda aktör som vi inte vet någonting om."

Interaktiv Säkerhet utsågs av Medierådet att granska 17 sociala nätverksplatsen för barn och unga:

http://hd.se/inrikes/2010/03/23/kritik-mot-medieradets-granskning/
http://www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article2507995.ece

"Fyra av de fem sajter som fick toppbetyg har visat sig vara kunder till företaget som anlitats för att göra undersökningen. Medierådet anlitade företaget Interaktiv Säkerhet för att genomföra granskningen.

Fyra av de fem sajter som fick bäst betyg är kunder hos bolaget (IS /NBT). Det gäller till exempel KP-webben som fick omdömet "en pärla".
En person som är ansvarig för en av de undersökta sajterna är kritisk till att Medierådet lade ut uppdraget på Interaktiv Säkerhet.

— Det blir ju att man granskar sig själv."

"Nu anmäler Stardoll, som hamnade i kategorin "tveksamma", Medierådet till Justitieombudsmannen, då man på flera punkter vänder sig mot rapporten.
Förutom att granskningen är genomförd av ett företag (IS /NBT) som är jävigt så har sajterna aldrig kunnat bemöta påståendena i rapporten, skriver Stardoll i anmälan.
"Granskningen bygger på ytterst trubbiga och i vissa delar irrelevanta bedömningskriterier och far därmed ett felaktigt och missvisande resultat", skriver Stardoll, som kräver att Medierådet tar bort undersökningen från sin sajt."

På sajten Familjeliv har det blivit liv då flera moderatorer har sagt upp sig och/eller blivit uppsagda, sedan IS tog över:
http://familjekiv.blogspot.com/

"Sedan IS tog över har besluten spretat mer än någonsin. Den absoluta merparten av trådarna i Slutna Dialoger har handlat om beslut som IS har tagit. När IS tillträdde började det också bli en massa konstiga bedömningar. Skillnaden var att ingen lärde sig av de diskussioner vi försökte föra. Vi sågs som besvärliga och onödigt ifrågasättande. Droppen för mig är nu att Slutna Dialoger tas bort. Vi kämpade så länge för att få till den funktionen, för medlemmarnas och för modereringens skull. För att överklaganden skulle bli en dialog och inte en blankett man inte hade möjlighet att få respons på."

Här om korrupt moderering på "ring P1":
http://cyberord.wordpress.com/2011/09/24/korrupt-moderering-pa-ring-p1s-natforum/

"Det är ingenting mindre än en skandal att Sveriges Radio anlitar ett så korrupt företag som Interaktiv Säkerhet i Varberg att sköta modereringen på ett internetforum som ansvarig utgivare säger ska vara “en självklar arena för det demokratiska samtalet”.

“Vissa ´personer släptes aldrig fram och andra var kontaktade av programledarna och fick vara med och låtsas som om de själva hade ringt.”

"Det är väl ingen som får ringa spontant och vara med i programmet, eller hur? När Stig Olsson och jag försökte starta Ring P1-debatt om Obamas olaglighet som USA:s president blev vi informerade om att det först skulle hållas undersökande samtal och sedan att vid en eventuell medverkan i programmet redaktionen skulle ringa upp. Det korrekta namnet på programmet borde alltså vara “P1 ringer upp”!"


Frågorna som jag ställer mig är:

* Är det en "slump" att hela Sveriges och delar av Nordens internet, tv och radio kontrolleras av ett och samma privata bolag, dvs Interaktiv Säkerhet, eller är det styrt så..?

* Hur kommer det sig att IS är ensamma aktörer på marknaden? Var är konkurrensen?

* Har IS kontroll över vad deras ca 50 st anställda gör och att de sköter sina jobb, dvs inte ägnar sig åt att censurera åsikter som inte passar dem?  Bör de inte få mer än en ynka 2 dagars utbildning innan de sätter sig och styr hela internet-Sverige? Bör de inte ha en journalistisk utbildning i grunden?

* Svenska tidningar gör upp sina egna avtal med IS. Finns risk för att medierna helt enkelt instruerar IS om vilka åsikter som skall släppas igenom och ej i kommentarsfälten?

* Är det kanske, som bloggaren ovan spekulerar i, att det är högern som ligger bakom denna åsiktsstyrning genom IS? Högervindarna blåser över hela Europa för närvarande. Är andra länder i Europa drabbade av samma  typ av åsiktsstyrning som vi i Sverige?

* Är det inte viktigt att informera läsarna om vilka moderatorerna på IS är? Bör det inte, i varje tidning och forum, framgå vilka anställda hos IS som ansvarar för modereringen?

Viktigast av allt:

Vem trodde att länderna i Norden, som anses vara bland de mest jämställda och demokratiska länderna i världen och deras medborgare, är åsiktsstyrda? Kan man kalla detta för något annat än åsiktsstyrning, brott mot yttrandefriheten och censur?

VEM GRANSKAR INTERAKTIV SÄKERHET I NORDEN AB..?

Jag säger det igen - det är något skumt som pågår!

Smått och gott om Interaktiv Säkerhet i Varberg:














































12 kommentarer:

  1. Oh my...jäklar, du har rotat runt ordentligt! Det är ganska skrämmande men jag är inte särskilt förvånad. Läser man runt på allehanda bloggar och sidor ser man ett ganska tydligt mönster när det gäller vad som slinker igenom deras filter. Rasistiska och kvinnofientliga kommentarer tas aldrig bort. Bloggar som innehålla bara dynga i form av mode o smink höjs till skyarna och kvinnohatarna får regera som de vill. Jag blir bara mer och mer äcklad och ställer mig ganska frågande till att inte fler reagerar på detta. Det här måste ju spridas!! Bra jobbat förresten :)

    SvaraRadera
  2. Bella: jag har rotat runt ordentligt och jag är inte klar, än på långa vägar. Ja, det finns ett tydligt mönster på vilka åsikter som skall släppas fram. Vi är så många nu som har sett detta med våra egna ögon. Det är dags att IS:s verksamhet och bolagets anställda granskas från topp till tå. De påstår tex att de själva har raggat upp alla sina kunder. Det tror jag inte ett smack på.

    SvaraRadera
  3. Jätteintressant!!

    Jag kommenterar själv under andra nic i media.
    Man blir alldeles häpen av hur vi som går emot könskonservatism och rasism plockas ibland systematiskt som på en given signal.
    Så vips!, är mängder av inlägg borta och kvar står antifeminister och rasister i ensamt majestät!
    Man blir mer faktiskt mer just häpen än förbannad över hur det går till mitt framför ögonen.

    Jag funderar på vilka det är som jobbar där, om dom ska ha vissa värderingar eller hur går sntällningarna till? Vilken ålder, kön bakgrund har de? Hur länge stannar de anställda och vilken genomströmning är det, vilken anställningstrygghet har de osv.
    Bör inte allmänheten ha mer insyn i det här företaget som har så stort inflytande på demokratin?

    Bra att du gräver i detta!

    SvaraRadera
  4. SL: ja, man häpnar.. Det absolut värsta jag har sett var när jag försvarade den 14-åriga flickan i SVD och hundratals av mina kommentarer bara försvann, en efter en efter en. SVD svarar naturligtvis inte på frågor hur det kommer sig att hundratals kommentarer från en och samma debattör bara kan tas bort. Annars tycker jag nog att AB har varit värst, överlag.

    De anställda på IS är mellan 35-40 år, läste jag nånstans.

    Ja, det är verkligen skrämmande att ett enda privat bolag och dess ca 50 st anställda, sitter och styr hela internet och vad som får sägas. Har företaget koll på hur dessa 50 jobbar och vilken bakgrund de har?

    Det är vår rättighet, som medborgare i Sverige, att få veta vilka uppdragsgivare IS har och vilka de anställda är som modererar samt vilka avtal som skrivits och vilka överenskommelser som har gjorts med våra media. Inte många människor är ens medvetna om att det är IS som modererar hela internet. Varför skriver man inte ut det i tidningarna "här modererar IS"? Varför så hemlighetsfulla?

    SvaraRadera
  5. Det här är mycket illa! Privata företag ska inte ha inflytande över demokratiska principer!
    Det finns mer sådant här som iaf jag reagerar på, som exempelvis privata företag som rekryterar personal till offentlig verksamhet och rekryterare som ges oinskränkt makt över arbetsmarknaden. En makt de inte har utbildning för.
    Precis som IS ges de befogenheter som överstiger deras kompetens och utbildning. Riktigt läskigt är det!

    /Tittarstorm

    SvaraRadera
  6. TS: visst är det allvarligt, skrämmande och ett hot mot demokratin att vi har ett femtiotal personer, anställda i ett privat bolag som godtyckligt avgör vilka åsikter som skall få yttras i våra media.

    Vi vet ju också, vi som rör oss i kommentarsfälten, att censuren är i det närmaste horribel. Det är faktiskt så att man knappt tror sina ögon..

    SvaraRadera
  7. Mycket Intressant.
    Hade heller ingen aning om detta. Ska bli spännande att läsa fortsättningen.
    Syftet med att anmäla och få din blogg stängd var givetvis självklart att tysta dig. På samma sätt som man agerar då man hänger ut folk eller kontaktar deras arbetsgivare för att de i deras tycke har obekväma åsikter som anmälaren inte klarar av att bemöta verbalt.
    Starkt av dig att starta upp en ny blogg och inte bara ge upp.
    Grattis till ökade antalet besökare. Är övertygad om att dina meningsmotståndare gett dig gratisreklam, vilket kanske inte var deras huvudsyfte med anmälan =). Du har fått ännu mer uppmärksamhet och skapat nyfikenhet kring din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, Anna3. Syftet är att tysta. Det komiska är att Daddy, som varit drivande för att få mig avstängd, själv har stått åtalad för brott mot PUL;).

      Tack för ditt stöd.

      Radera
  8. "stått åtalad" Trodde inte rättegången varit än mot D ? Rätta mig om jag har fel.

    Det lustiga är att jag som anonym skribent, som på senare tid varit lite mer aktiv än vanligt dragit på mig de som vill tysta mig genom att påtala att jag skriver under minst fyra olika "nick" där "alla" bör se sambandet (Bjästa-mamman, nonamne, Anna-Karin ).
    Anmärkningsvärt är att åsikter + språk + skrivsätt är HELT annorlunda med enda gemensamma faktor att vi ifrågasatt en viss falsk bloggerska.

    Så lätt är det att skapa en mobb och försöka tysta meningsmotståndare genom att skapa tvivel kring en annan persons trovärdighet.

    Styrkekramar ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så intresserad av Daddy och hans vt, som han vill göra gällande. Jag vet alltså inte hur han har det med sin rättegång. Fick för mig att jag läst att den har varit men jag kan ha fel..

      Det är svårt att förstå denna oförtrutliga jakt på personer bakom nick på nätet, som de antifeminina männen i Papparättsrörelsen uppvisar? De är intresserade av anonyma personers adresser också. Undrar varför - vill de komma och fika;)?

      Radera
  9. Haha .. Ja självklart vill de ha adressen för att komma och fika eller presenter. =)
    Gällande D:s PUL-rättegång måste jag erkänna att jag känner ett visst intresse gällande hur rättsväsendet kommer se på denna fråga.

    SvaraRadera
  10. This post is actually a fastidious one it assists new the web viewers,
    who are wishing for blogging.
    My site ; cool articles about science

    SvaraRadera